De beste oefening voor jouw doelen

Je kan geen gym binnenlopen of er is wel iemand die “de beste oefening voor spiergroep X” heeft. Maar wat maakt een oefening goed voor jouw doelen?

Sander Hoogenboom op 30 juli 2020
personal training Breda - De beste oefening voor jou

De "beste" oefening bestaat niet

Allereerst: er is geen één oefening heilig. Er kunnen heel veel redenen zijn om een oefening wel of niet te doen. Je reet valt er dus niet ineens af als je geen hip thrust doet ;)

Om te bepalen of een oefening voor jou geschikt is wil je naar een paar zaken kijken:

  1. Kun je de spier maximaal belasten met de oefening?

Als je een oefening vroegtijdig moet stoppen omdat je buiten adem bent (walking lunges), je de grip in je handen kwijtraakt (deadlifts) of omdat je onderrug eerder moe wordt door een matige techniek (Romanian deadlifts) is het voor jou (nog) niet de perfecte oefening. 

  1. Kan je met deze oefening over een lange periode progressie boeken?

Een spier groeit door progressieve belasting: je wil die spier elke training wat meer laten doen: meer gewicht, langzamer tempo of meer totale herhalingen.

Sommige oefeningen zijn hier echter niet geschikt voor. Hoewel een pull through een prima bil oefening is zal je vrij snel de hele stapel nodig hebben (en dus van oefening moeten wisselen) óf je krijgt een probleem met je balans (waardoor de spier dus niet beperkend is maar je balans, zie tip 1). De hip thrust kan een goede vervanging zijn áls je die goed uit kunt voeren.

  1. Vind je de oefening “leuk” genoeg?

Elke oefening die zwaar is, zal waarschijnlijk goed voor je zijn :) Maar als je elke week opziet tegen die ene dag omdat die ene oefening op het programma staat is het tijd voor iets anders.

Leg deze punten eens naast je huidige programma: wat kan jij anders doen?

Meer nieuwsberichten

Reverse dieting: eet meer, val af deel 1

Dit artikel lezen

Afvallen: Wat is een goed tempo?

Dit artikel lezen

Corona coaching deel 1: Normaal doen terwijl je binnen zit

Dit artikel lezen