Afvallen: Wat is een goed tempo?

Als je eerste gedachte bij de titel van deze blog is: “Gewoon zo snel mogelijk, dan ben ik er van af!”, dan is deze juist voor jou.

Sander Hoogenboom op 06 februari 2020

De gouden regel

Voordat ik je uitleg wat dan volgens ons het optimale tempo om af te vallen is wil ik eerst de gouden regel herhalen:

Om af te kunnen vallen moet je een calorietekort hanteren.

In Jip en Janneke-taal: je moet over een X periode minder calorieën binnenkrijgen dan dat je lichaam nodig heeft. Het restant haalt je lichaam vervolgens uit vetreserves. Et voilà: je valt af.

Klinkt simpel genoeg toch? Maar wat is er dan mis met 10 kilo in 8 weken eraf hakken?

Duurzaamheid

De kans dat je een dieet waarin je 10 kilo in 8 weken kwijtraakt ook daarna nog vol kunt houden is erg klein. “Maar dat is toch niet het doel? Het doel is zsm afvallen en dan mijn oude leventje weer oppakken.” Dit is de gedachte van veel mensen die niet blij zijn met hun gewicht: ze zoeken een oplossing waar ze zo kort mogelijk “last” van hebben.

Maar juist dat oude leventje van je is de reden dat je die extra kilo’s bent aangekomen. Dus het gaat niet om het vinden van een tijdelijke oplossing, het gaat om het vinden van een oplossing waardoor je je leven lang niet meer op dieet hoeft.

Hoe duurzaam is je oplossing dus? Zie je jezelf die detoxkuur ook na die ene maand nog doen? Als je er mee stopt kom je al die kilo’s namelijk meteen weer aan.

Zie je jezelf dat koolhydraatarme dieet volhouden, ook op feestjes en in restaurants?

Het probleem met heel veel populaire diëten is dat ze maar tijdelijk werken: net genoeg voor een mooie before/after waardoor andere mensen dat product ook kopen en denken dat ze nu echt voor altijd van die kilo’s af zijn.

De oplossing

Je wil dus een dieet of eigenlijk manier van leven vinden waarbij je wél afvalt maar niet aan het aftellen bent tot je weer fatsoenlijk kan eten/leven.

Hoe saai het ook klinkt, je wil dus kleine aanpassingen gaan maken in je dagelijks patroon. Een paar tips:

  • Hoeveel echte eetmomenten heb je per dag? En dan heb ik het niet over een Marsreep om 15:00. Nee een echte maaltijd.
  • Krijg je voldoende eiwitten, groenten en fruit binnen? Zo niet, hoe kun je daar voor zorgen kijkend naar je (werk)dag?
  • Bekijk vervolgens per maaltijd of deze je genoeg vult tot het volgende echte eetmoment.
  • Zo niet, wat heb je nodig om dat gevoel wel te hebben? Extra groenten (snoepwortels/tomaten anyone?) zijn een makkelijke manier om dit te bereiken zonder eerder genoemde Mars in je nek te trappen.

Door eerst te kijken naar je huidige eetgedrag en de dingen die je daar aan kan passen hoef je geen grote veranderingen te maken. Waardoor je “dieet” ineens voelt als een normaal iets. Hou het dus bij de basis: eet je fruit, eet je groenten en eet bij elke maaltijd een eiwitbron (zuivel/vlees/tofu). Pas als dat in orde is en het resultaat uitblijft kun je gaan kijken naar verdere maatregelen.

Wat is dan het goede tempo?

Om te zorgen dat je voor lange tijd gecommitteerd bent aan het plan, adviseren wij om te streven naar een gewichtsverlies van 0,5-1% per week.

Dit betekent dus dat een persoon van 80 kilo per week 400 tot 800 gram af kan vallen. Alles daartussen is prima en volgens plan.

Let op: dit is een gemiddelde per week. Raak dus niet in paniek als de weegschaal een week stil blijft staan: misschien heb je minder geslapen, meer gedronken, meer zout gegeten, meer koolhydraten gegeten of meer stress gehad.

Of misschien moet je nog een keer goed schijten. Dat kan ook. Succes daarmee dan.

Wat ik maar wil zeggen: kijk naar het gemiddelde over 2-3 weken. Je valt nóóit lineair af, er zijn daarvoor te veel factoren die je gewicht beïnvloeden.

Als jij in week 1 800 gram afvalt en in week 2 niks, ben je gemiddeld nog steeds 400 gram kwijt. Niet meteen huilend in de douche gaan zitten, gewoon nog een week aankijken en vaak valt het allemaal reuze mee.

En als je het echt niet meer ziet zitten en je dit huilend in de douche leest, kun je altijd nog hulp inschakelen.

Meer nieuwsberichten

Reverse dieting: eet meer, val af deel 2

Dit artikel lezen

Afvallen én het volhouden: dat is je doel.

Dit artikel lezen

Maak die verandering. Júist nu!

Dit artikel lezen